Wergea als slim energiedorp!

Tijdens Wergea Bloeit hielden we op woensdag 17 juni in Us Doarpshûs een bijeenkomst over energie in ons dorp. Een mooie opkomst en goede gesprekken. Voor wie er niet bij kon zijn, hier de belangrijkste punten, en de presentaties om terug te kijken.

Wat er speelt

Het stroomnet zit vol (netcongestie) en de vergoeding voor het terugleveren van zonnestroom wordt afgebouwd, terugleveren levert straks bijna niets meer op, of kost zelfs geld. Tegelijk worden we steeds afhankelijker van energie van buiten. Genoeg redenen om het in Wergea slimmer aan te pakken.

Onze visie: Wergea energieneutraal in 2040

We willen toe naar een dorp dat zijn eigen energie opwekt, die slim deelt en opslaat, en daardoor onafhankelijker, betaalbaarder en duurzamer wordt. Kortom: samen bouwen aan een toekomstbestendig Wergea.

Wat we besproken hebben

  • Michiel de Boer vertelde namens de gemeente over de ambitie en de projecten van de gemeente, en deelde een paar feiten over Wergea.
  • Wij lieten zien hoe Wergea er in 2040 uit kan zien, en welke stappen daarbij horen: van energie besparen en isoleren nu, naar opslag, een mogelijke dorpsmolen en een energiegemeenschap later.
  • Het hart van de avond: energiedelen en collectief zelfverbruik. Door onze lokaal opgewekte zonnestroom op te slaan en binnen het dorp te delen, gebruiken we de energie zo veel mogelijk zélf. Dat betekent energie tegen een eerlijke prijs, minder belasting van het net en meer regie voor de inwoners.
  • De stekkeraccu kwam langs als praktische eerste stap: een batterij die je in het stopcontact steekt, je zonnestroom van overdag bewaart voor ’s avonds, en zo het wegvallen van de salderingsregeling deels opvangt en je rekening verlaagt.

Energiedelen, interessant! Hoe kun jij bijdragen en op de hoogte blijven?

We zijn gestart met een pilot energiedelen en bouwen een ‘energieprofiel’ van Wergea op uit meetgegevens van huishoudens/bedrijven. Hoe meer mensen meedoen, hoe beter we kunnen rekenen aan de energiebehoefte van ons dorp. Je kunt meedoen door:

  • Mee te doen met de metingen — gratis en vrijblijvend; met jouw toestemming lezen we je slimme meter uit op afstand. LINK
  • In de komende maanden gaan we regelmatig een nieuwsbrief maken wat wij doen en hoe het (technisch) werkt.

De presentaties terugkijken

Wil je alles nog eens rustig nalezen? De presentaties van de avond staan hieronder:

Lid worden van de Coöperatie Duurzaam Wergea kost je maar 4 euro per jaar. Klik hier